Az elsődleges ok amiért gyerekek sportolnak, a szórakozás, ezt követi az új képességek megtanulása, a barátokkal való együttlét, az új barátságok kialakítása, az izgalom, a siker és az edzettség fenntartása. A sportolás akkor optimális ha a gyerekeket belső motiváció hajtja.
A sportolás abbahagyásának elsődleges oka az öröm hiánya, valamilyen más tevékenység előtérbe helyezése az unalom vagy az alkalmatlanság érzése.
A győzelem hiánya a legkevésbé fontos okok közé tartozik. Sokszor a gyerekek gyenge képességének a tudatosítása is okozhatja a sport abbahagyását.

Figyeljünk az alábbi jelzésekre mert ezek a gyerek belső motivációjának csökkenését jelzik:

 

  • Fáj a feje vagy a hasa edzés előtt.
  • Kedvetlen edzés előtt vagy edzésen.
  • Kevesebbet eszik.
  • Nem barátkozik, bezár mások felé edzésen.
  • Hogyan mesél az edzésről vagy az edzőről?
  • Mit mesél el vagy mesél e egyáltalán?

 

Fontosnak tartjuk az utánpótlás sportpszichológiai felkészítését, mert ebben az életkorban a legfogékonyabbak a mentális fejlődésre és ekkor lehet a legjobban megalapozni egy jövőbeni élsportoló vagy sikeres és hatékony személyiség pszichikai hátterét.
Emellett megdöbbentő adat de a sportoló gyerekek 75% abbahagyja a sportolást 15-16 éves korára. Biztosak vagyunk abban, hogy ez a szám csökkenthető és sok tehetséges kiemelkedő sportoló pályán tartható lenne ha a sportpszichológiai felkészítés is része lenne fejlődésüknek.

Egyre több program foglalkozik azzal, hogy a szülőket is bevonja a sport világába. Annak ellenére, hogy az edzők vannak a legközvetlenebb kapcsolatban a sportolókkal, a szülők szintén jelentősen befolyásolják a gyerekük sportbeli szocializációját és az ennek következtében felmerülő pszichés következményeket. A „sportháromszög”, amely a szülőt, az edzőt és a sportolót tartalmazza, természetes alkotóeleme a fiatalkori sportnak, és az edző és a szülő kapcsolata, pedig nagyon fontos a gyermek sikeressége szempontjából.

 

A fiatalkori sport számos előnnyel járhat. Ezek lehetnek fizikai előnyök, mint például bizonyos sportkészségek kialakulása és az egészséges életmód; lehetnek pszichológiai előnyök, mint például az önfegyelem, a tiszteletadás, a versenyzőképesség, az együttműködés és a magabiztosság kialakulása. Ezek mind hozzájárulnak a sportoló személyiségfejlődéséhez. Ezentúl a fiatalkori sport olyan szociális tevékenységet jelent, melynek keretein belül a fiatalok új barátokat és ismerőseket szerezhetnek, és részeseivé válnak egy folyamatosan terjedő „szociális hálózatnak”. Ráadásul, ha a szülő is belép ebbe a folyamatba, úgy a családok is még közelebb kerülhetnek egymáshoz, és a családi összetartozás érzése is erősödhet. És persze nem hagyhatjuk ki azt sem, hogy a fiatalkori sport nagyszerű szórakozás.

“Az összevisszaságban találd meg az egyszerűséget, a hangzavarban a harmóniát. A nehézségek közt mindig ott van a lehetőség.”

– ALBERT EINSTEIN