Az elsődleges ok amiért gyerekek sportolnak, a szórakozás, ezt követi az új képességek megtanulása,
a barátokkal való együttlét, az új barátságok kialakítása, az izgalom, a siker és az edzettség
fenntartása. A sportolás akkor optimális ha a gyerekeket belső motiváció hajtja.
A sportolás abbahagyásának elsődleges oka az öröm hiánya, valamilyen más tevékenység előtérbe helyezése
az unalom vagy az alkalmatlanság érzése.
A győzelem hiánya a legkevésbé fontos okok közé tartozik. Sokszor a gyerekek gyenge képességének a
tudatosítása is okozhatja a sport abbahagyását.
Figyeljünk az alábbi jelzésekre mert ezek a gyerek belső motivációjának csökkenését jelzik:
Fontosnak tartjuk az utánpótlás sportpszichológiai felkészítését, mert ebben az életkorban a
legfogékonyabbak a mentális fejlődésre és ekkor lehet a legjobban megalapozni egy jövőbeni élsportoló
vagy sikeres és hatékony személyiség pszichikai hátterét.
Emellett megdöbbentő adat de a sportoló gyerekek 75% abbahagyja a sportolást 15-16 éves korára.
Biztosak vagyunk abban, hogy ez a szám csökkenthető és sok tehetséges kiemelkedő sportoló pályán
tartható lenne ha a sportpszichológiai felkészítés is része lenne fejlődésüknek.
Egyre több program foglalkozik azzal, hogy a szülőket is bevonja a sport világába. Annak ellenére,
hogy az edzők vannak a legközvetlenebb kapcsolatban a sportolókkal, a szülők szintén jelentősen
befolyásolják a gyerekük sportbeli szocializációját és az ennek következtében felmerülő pszichés
következményeket. A „sportháromszög”, amely a szülőt, az edzőt és a sportolót tartalmazza, természetes
alkotóeleme a fiatalkori sportnak, és az edző és a szülő kapcsolata, pedig nagyon fontos a gyermek
sikeressége szempontjából.
A fiatalkori sport számos előnnyel járhat. Ezek lehetnek fizikai előnyök, mint például bizonyos
sportkészségek kialakulása és az egészséges életmód; lehetnek pszichológiai előnyök, mint például az
önfegyelem, a tiszteletadás, a versenyzőképesség, az együttműködés és a magabiztosság kialakulása. Ezek
mind hozzájárulnak a sportoló személyiségfejlődéséhez. Ezentúl a fiatalkori sport olyan szociális
tevékenységet jelent, melynek keretein belül a fiatalok új barátokat és ismerőseket szerezhetnek, és
részeseivé válnak egy folyamatosan terjedő „szociális hálózatnak”. Ráadásul, ha a szülő is belép ebbe a
folyamatba, úgy a családok is még közelebb kerülhetnek egymáshoz, és a családi összetartozás érzése is
erősödhet. És persze nem hagyhatjuk ki azt sem, hogy a fiatalkori sport nagyszerű szórakozás.